Weinig bezweringsformules zijn zo effectief als het Nederlandse ‘Komt goed’. Het zorgt voor instant geruststelling en beëindigt gezeur en kritische vragen. Ook in politiek en bedrijfsleven gebruikt men deze toverwoorden, of varianten daarop, daarom graag.
Wie ‘komt goed’ hoort, weet één ding zeker: dit gesprek is ten einde. Het heeft geen zin door te praten, zorgen te delen of verder te vragen. Degene die ‘komt goed’ zegt, houdt eigenlijk een groot stopbord omhoog. En wie het waagt de met stelligheid geuite toezegging te betwijfelen, loopt het risico om de oren geslagen te worden met een terechtwijzing à la Mattheüs 8: “Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen!”
Ouder-kindcommunicatie
‘Komt goed’ is een typische ouderboodschap, bedoeld om kinderlijke zorgen weg te nemen. ‘Mam, je hebt voor morgen op school toch wel al een traktatie-volgens-de-schoolregels gemaakt?’ ‘Komt goed!’ Het is de geruststelling die je als kind wilt horen: alles is onder controle. De krokodil onder het bed is verjaagd, het spook in de kast is weer platgestreken en de traktatie staat klaar. (Je weet op die leeftijd immers nog niet dat als je in je bed ligt moeders alsnog voor je naar de supermarkt sjeest.)
Toch hoor ik die twee geruststellende woorden ook geregeld in communicatie tussen volwassenen. Overigens is de intentie vaak volkomen neutraal en zegt het zoveel als: oké, duidelijk, kat-in-‘t-bakkie, gaan we doen. Het onderwerp is besproken, er zijn afspraken gemaakt en ieder weet waar hij of zij aan toe is
- ‘Dus dan zien we elkaar weer de 14e om de volgende fase te bespreken.’
- ‘Komt goed!’
Maar in veel gevallen blijkt communicatie tussen volwassenen helemaal geen volwassen communicatie. Het is de ouder die een kind toespreekt: Hou op met je gezeur, bemoei je er niet mee
- ‘Schat, heb je alles voor de barbecue?’ ‘Komt goed!’
- ‘Vorige week was de vergadering en ik heb de notulen nog steeds niet!’ ‘Komt goed’
- ‘Zeg Ralph, monitoren wij bedrijven wel genoeg op witwassen?’ ‘Komt goed!’
- ‘Mevrouw Keijzer, gaat die verhoging van de energieprijs niet voor problemen zorgen?’ ‘Komt goed.’
Als het niet goed komt
Natuurlijk is de praktijk weerbarstig. En vaak genoeg blijkt na verloop van tijd dat we helemaal niet rustig konden gaan slapen. Dat het zelfs faliekant fout is gelopen. Daar is echter ook een bezweringsformule voor. Ralph Hamers van ING-bank demonstreerde die toen hij in het voorjaar van 2018 tekst en uitleg moest geven in de Tweede Kamer over de witwaspraktijken van enkele klanten. En ook premier Rutte gebruikte hem onlangs in de persconferentie over de fors gestegen energieprijzen: ‘Dat hadden we niet zo moeten doen’. Tja, wat valt er dan verder nog over te vragen?
- Gaat het kabinet nu maatregelen nemen om dit in de toekomst te voorkomen?
- Komt goed!